12.06.2016

Pantanal, ráj barevných papoušků

Největší lákadlo v brazislkém Pantanalu jsou určitě barevní papoušci. Během těch několika návštěv jsem přivezl tisíce fotografií těchto krásných opeřenců. Při poslední návštěvě jsem měli možnost fotografovat většinu druhů v průběhu hnízdění a trávit mnoho hodin pozorování těchto létajících klenotů v nepřeberné záplavě zelené jihoamerické pampy.

Ara zelenokřídlý (Ara chloroptera) | Red-and-green Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 200, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Pantanal, ráj barevných papoušků
Pantanal, nejkrásnější bažina světa, je právem považován za opravdový zapomenutý ráj papoušků na zemi. Také aby ne, Pantanal je jedno z mála míst s největší biodiverzitou na naší planetě, snese určitě srovnání s bohatou Amazonií a dalšími úžasnými místy. Už při letmém pohledu na GoogleEarth nabídne Pantanal tisíce malých jezírek, potůčků, bažin, až po mohutné toky řek a jezera velká tak, že nejste schopni dohlédnout na druhý břeh. Moje další putování jsem naplánoval na měsíc červenec, kdy místní příroda přímo exploduje a překypuje životem. Krajina se stává po dlouhém období dešťů více přístupná, kdy napůl vyschlé vodní plochy slibují snadnější přístup do jihoamerické pampy, skutečného království papoušků. Nebylo dne, abych při svých toulkách jihoamerickou pampou nenarazil na velké množství papoušků. Ještě brzy před rozedněním, kdy se celá pampa halí do absolutní tmy, se ozýval mohutný křik papoušků Ara. Jako velký milovník papoušků jsem se rozhodl trávit dlouhý čas u hnízdních dutin, pod neustálým útokem komárů, a pokusit se tak dozvědět o jejich životě co možná nejvíce informací. Z různých cest kolem světa, kde jsem měl možnost pozorovat různé druhy papoušků, jsem věděl, že mě čeká rozhodně těžký úkol. Tady v horkem rozpáleném Pantanalu, není nic snadné. Denní teploty dosahují na slunci téměř 40°C, v noci tentokráte nepadaly na méně než 30°C, takže peklo na zemi. Všude kolem se to hemží tisíci komáry, jako v každé správné tropické bažině, takže moje tělo musí být zahalené od hlavy, až k patě. Právě tady, na odlehlém místě v nejkrásnější bažině světa, nedostane fotograf divoké přírody nic zadarmo.

Techniky pozorování a fotografování, těžké začátky
Papoušky jsem měl možnost pozorovat každý den několik hodin, denně jsem trávil několik hodin pozorováním hnízdní dutiny a přemýšlel, jak je nejlépe vyfotografovat v období hnízdění. Jak na to tedy, snadno se samozřejmě řekne, ale v terénu hůře udělá. Kdo měl možnost pozorovat papoušky ve volné přírodě, dá mi určitě za pravdu, že velmi snadno většinu druhů objevíte a můžete je celé hodiny nerušeně pozorovat, když se ale náhodou rozhodnete je vyfotografovat, nastává velký problém. Je to dáno tím, jak papoušci žijí, jaké používají stravovací návyky, denní rytmy a hlavně, v jaké prostředí se vyskytují. Znám velmi dobře horské druhy, ke kterým se nedá prakticky dostat, další skrytě žijící druhy z pomezí Pantanalu a Amazonie a nakonec druhy, které se dají velmi snadno nalákat na nějakou tu dobrotu, přesně tam, kde je potřebujete mít. Pantanal, bude patřit rozhodně do těch oblastí, kde je fotografování papoušků ještě celkem snesitelné, co se možností a hlavně obtížnosti, týče. Fotografických technik a různých fíglů je celá řada, nejdůležitější je ovšem o většině druhů znát alespoň základní informace o jejich životě a výskytu. Naše situace byla v mnoha směrech velmi snadná, protože jsme byli vybaveni velmi přesnými informacemi o jejich výskytu a současně nás vždy doprovázel průvodce, který se za ta léta o nich dozvěděl tolik informací, že by vydali na knihu. Možností fotografování bylo hned několik, nejlepší se ale nakonec ukázalo, tedy až na určité specifické podmínky, fotografování ze staré nákladní Toyoty v případě pohybu mezi ostrůvky palem, nebo pohodlné fotografování u našeho obydlí, kde dozrával obrovský mangovník a v určité hodiny byl doslova obsypán papoušky.

Něco ze života brazilských papoušků, aneb život v korunách stromů
Většina velkých i menších druhů papoušků žije tady v Pantanalu více méně celý život ve vysokých korunách stromů a zejména potom velcí papoušci ara, kteří si navíc oblíbili nejvyšší stromy v okolí, a to palmy rodu Suagrus commosa a Attalea funifera. Zaslíbená to země pozorovatelů, nikoli však fotografů. Tohle přesně se mi honilo hlavou, když jsem spatřil svoje první velké hejno papoušků. Říkám si, mít tak jenom dalekohled, tak bych to ihned považoval za opravdový ráj, no jo, ale já mám přeci fotoaparát, tak co teď. Jak plynul čas a já se postupně seznamoval se životem místních druhů, tak jsem si začal uvědomovat jednu základní věc, na nic se nesmí spěchat a o fotografování papoušků to platí dvojnásobně. Postupem času jsem se naučil poznávat jejich denní rytmus, věděl jsem, kdy nastává přibližně doba krmení a jak dlouho trvá a dozvěděl se od průvodce, kde přesně a na jakých stromech mám případně papoušky hledat. Další důležitý poznatek jsem nabyl záhy, když jsem konečně spatřil velké papoušky ara na zemi, pod jejich oblíbenými stromy. Dozvěděl jsem se, že s oblibou sedají na zem, protože speciální technikou a s pomocí měkkého písku dokážou hravě překonat tvrdou slupku velkého palmového ořechu a to o mnoho snadněji, než v korunách stromů. Velmi často jsem měl možnost pozorovat několik jedinců, kteří se doslova pásli jako domácí slepice přímo před mým fotoaparátem. Všechny tyhle cenné poznatky mi nakonec velmi usnadnily možnost fotografování. Velkou výhodu pro mě byl fakt, že byli papoušci zvyklí na přítomnost lidí v okolí. Celé generace místních honáků žijí hned vedle stromu, kde ary vyvádějí svoje mladé. Nejlepší technikou se ukázalo používání staré nákladní Toyoty, na kterou byli již pěknou řádku let zvyklí. Nákladní Toyota měla jednu velkou výhodu, byla díky upravenému sezení vhodná na fotografování směrem do korun stromů, někdy jsem dokonce používal i střechu našeho terénního vozu tak, abych se pokusil najít co možná nejlepší úhel na fotografování. Další výhodou bylo, že velcí arové neuletí při některém nezdařeném pokusu příliš daleko, a tak bylo celkem snadné se přesouvat pomocí malého terénního vozu od stromu ke stromu. Druhou, a pro mě snadnější skupinou, byli menší papoušci z rodu amazoňanů, arating a dalších menších druhů. Ti si naštěstí nevybírali ty nejvyšší možné stromy, ale velmi často obsazovali nižší patra stromového porostu a odumřelé palmy, ve kterých hnízdili. Nebyl tak velký problém najít starou ohořelou palmu, ve které současně v několika patrech hnízdili amazoňani, ary, ale i drobní papoušci mniší. Potom už jen stačilo najít vhodný úhel a čekat, někdy i dlouhé desítky minut, než některý opeřenec vystrčil na krátko hlavu z dutiny. Amazoňani se například vraceli v přibližně stejný čas ráno i večer do oblasti, kde byl výskyt palem nejvyšší a tak bylo pro mě o mnoho snadnější všechno to dění kolem fotografovat.

Ranní fotografování hnízdní dutiny arů
Každá ráno jsme vyjížděli do téru pozorovat a fotografovat místní faunu.  Naši průvodci přesně věděli, kde se nachází obrovský hnízdní dutina arů zelenokřídlých a tak jsme každé ráno zavítali k dutině. Navíc jsme hodiny trávili u hnízdní dutiny arů hyacintových, která se nachází ve starém vykotlaném stromě, přímo u našeho ubytování. Výhoda byla v tom, že přímo do dutiny vycházelo slunce. Chladnější ráno barvilo celé okolí do krásných barev, a když byli rodiče u hnízdní dutiny, dalo se krásně fotografovat. Pro každého milovníka živé přírody to musí být určitě nezapomenutelný zážitek, pro mě jako fotografa divoké přírody, to platilo dvojnásobně. Během těchto návštěv jsem získal zajímavé informace o jejich životě a zejména pak o způsobu hnízdění. Hnízdních párů tady bylo několik a postupem času jsem objevil 6 hnízdních dutin ary hyacintové (Anodorhynchus hyacinthinus), ary zelenokřídlé (Ara chloroptera), ary ararauna a nakonec se nám podařilo objevit i hnízdní dutinu ary žlutokrké (Primolius auricollis). Dlouhé hodiny jsme seděli v naší stařičké Toyotě a pozorovali různé hnízdní dutiny v různou denní dobu.

Odpolední fotografování ve stínu starého mangovníku
Jednou z nejkrásnějších věcí v Pantanalu je pro mě osobně starý, osmdesátiletý mangovník, který roste přímo u vchodu našeho ubytování. Tento unikátní strom byl v době naší návštěvy obalený dozrávajícím mangem a občas se stávalo, že jsme s místními papoušky prali o zralá manga. Není nic lepšího, než v horkém dni se posadit pod strom, nechat si do klína spadnout čerstvý plod mangovníku a vychutnávat si tuhle dobrotu. Kousek od pohodlné hamaky jsem měl postavený fotoaparát,  jakmile se papoušci vrhnuli na náš mangovník, okamžitě jsem byl připravený. Mohli jsme několik dlouhých chvil v klidu a v pohodě fotografovat, aniž bychom museli někam spěchat, nebo v tom příšerném horku někam jezdit. K večeru se slétalo na mangovník několik druhů ptáků, včetně papoušků, takže si stačilo počkat na hezký západ slunce, vybrat si jedno zralé mango a v klidu fotografovat.

Fotografování divoce žijících papoušků ve mně zanechalo hluboký dojem a nesmazatelně se mi všechny vzpomínky zaryly do paměti. Papoušci patří k nejkrásnějším ptačím druhům naší planety, a proto pozorování posledních hnízdících párů v divoké přírodě stojí rozhodně za všechny trable a potíže, které k tomu patří.

Pokud byste měli zájem o podobné zážitky a fotografie, můžete se příští rok vydat s námi do divokého a nespoutaného Pantanalu.

Připravovaná expedice v roce 2017 - PŘIPOJ SE!

Související články o Pantanalu:

Související články:

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/800s, ISO: 500, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: červenec 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Aratinga dlouhoocasý (Thectocercus acuticaudatus) | Blue-crowned parakeet, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/1600s, ISO: 500, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/800s, ISO: 500, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: červenec 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/500s, ISO: 500, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: červenec 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara ararauna (ara ararauna) | Ara ararauna, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/3200s, ISO: 400, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Papoušek mniší (Myiopsitta monachus) | Monk Parakeet, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/100s, ISO: 400, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/2500s, ISO: 500, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: červenec 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara zelenokřídlý (Ara chloroptera) | Red-and-green Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/3200s, ISO: 500, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Nandej černohlavý (Aratinga nenday) | Nanday parakeet, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 800, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/800s, ISO: 500, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: červenec 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara zelenokřídlý (Ara chloroptera) | Red-and-green Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/2500s, ISO: 500, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/500s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Nandej černohlavý (Aratinga nenday) | Nanday parakeet, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/800s, ISO: 800, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara ararauna (ara ararauna) | Ara ararauna, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/640s, ISO: 100, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara zelenokřídlý (Ara chloroptera) | Red-and-green Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 500, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Nandej černohlavý (Aratinga nenday) | Nanday parakeet, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/800s, ISO: 800, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara ararauna (ara ararauna) | Ara ararauna, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 400, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara žlutokrký (Primolius auricollis) | Yellow-collared Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/800s, ISO: 500, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara ararauna (ara ararauna) | Ara ararauna, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/2500s, ISO: 500, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Aratinga dlouhoocasý (Thectocercus acuticaudatus) | Blue-crowned parakeet, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/320s, ISO: 500, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara ararauna (ara ararauna) | Ara ararauna, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 400, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Nandej černohlavý (Aratinga nenday) | Nanday parakeet, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 800, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara zelenokřídlý (Ara chloroptera) | Red-and-green Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/1600s, ISO: 500, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/500s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/2000s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara ararauna (ara ararauna) | Ara ararauna, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1600s, ISO: 400, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Amazoňan žlutobřichý (Amazona xanthops) | Yellow-faced Amazon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/1600s, ISO: 500, Blesk: NE, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: říjen 2015, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

 

Michal Jirous | PhotoNature.cz  12.6.2016

Facebook Twitter Google+ Linkuj Google Digg Delicious




Komentáře k článku

18.06.2016 (11:34)

Překrásné snímky :-)

18.06.2016 (17:44)

Petře, děkuji.

13.06.2016 (12:58)

Nadherne snimky Michale. Tesim se na cestu s tebou pristi rok :nuts:

18.06.2016 (17:43)

Michale, máš se fakt na co těšit!

13.06.2016 (08:09)

Miluji papousky jsou krasni a jen Ti zavidim ze jsi je fotil ;-)

18.06.2016 (17:43)

Lenko já taky, hlavně ve volné přírodě jsou úžasní.

12.06.2016 (14:53)

Paradni cteni a forky Miso :-)

18.06.2016 (17:43)

Díky Jindro



Přidat komentář:
Jméno: *
E-mail: 
Text: *
:-) ;-) :-D :-P :nuts: :cool: :blink: :wacko: :-/ :-| :-( :,( :mad:
Napsáno je a zbývá    znaků.
Ochrana proti spamu. Kolik je dvakrát tři? *