27.07.2014

Ara hyacintový, modrý král Pantanalu

Dlouhá cesta přede mnou, už po třetí se vracím do nejkrásnější bažiny světa, brazilského Pantanalu. Hlavním cílem další expedice je fotografování nejkrásnějšího papouška Brazílie, vzácného Ary hyacintového. Ara hyacintový patří mezi ohrožené druhy papoušků, kteří byli ve volné přírodě již téměř vyhubeni. Posledním útočištěm pro ary se stala brazilská zátopová oblast, Pantanal.

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/500s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/2000s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Pantanal, království papoušků
Pantanal, nejkrásnější bažina světa, je právem považován za opravdový zapomenutý ráj papoušků na zemi. Také aby ne, Pantanal je jedno z mála míst s největší biodiverzitou na naší planetě, snese určitě srovnání s bohatou Amazonií a dalšími úžasnými místy. Už při letmém pohledu na GoogleEarth nabídne Pantanal tisíce malých jezírek, potůčků, bažin, až po mohutné toky řek a jezera velká tak, že nejste schopni dohlédnout na druhý břeh. Moje další putování jsem naplánoval na měsíc červenec, kdy místní příroda přímo exploduje a překypuje životem. Krajina se stává po dlouhém období dešťů více přístupná, kdy napůl vyschlé vodní plochy slibují snadnější přístup do jihoamerické pampy, skutečného království papoušků. Nebylo dne, abych při svých toulkách jihoamerickou pampou nenarazil na velké množství papoušků. Ještě brzy před rozedněním, kdy se celá pampa halí do absolutní tmy, se ozýval mohutný křik papoušků Ara. Jako velký milovník papoušků jsem se rozhodl trávit dlouhý čas u hnízdních dutin, pod neustálým útokem komárů, a pokusit se tak dozvědět o jejich životě co možná nejvíce informací. Z různých cest kolem světa, kde jsem měl možnost pozorovat různé druhy papoušků, jsem věděl, že mě čeká rozhodně těžký úkol. Tady v horkem rozpáleném Pantanalu, není nic snadné. Denní teploty dosahují na slunci téměř 40°C, v noci je naopak jen pár stupňů nad nulou. Všude kolem se to hemží tisíci komáry, jako v každé správné tropické bažině, takže moje tělo musí být zahalené od hlavy, až k patě. Právě tady, na odlehlém místě v nejkrásnější bažině svět, nedostane fotograf divoké přírody nic zadarmo.

Ara hyacintový, něco málo o druhu
Ara hyacintový je v současnosti největším papouškem světa. Arů existuje celkem 6 rodů. Ara Hyacintový náleží do rodu Anodorhynchus. Do stejného rodu náleží ještě dva druhy modrých arů. Nejvzácnější je Ara tyrkysový, který se v současné době považuje za vyhynulého, protože jej v jeho domovině, rozsáhlém území na hranicích Brazílie, Paraguaye, Uruguaye a Argentiny, už desítky let nikdo nespatřil. Druhým „modrým“ zástupcem rodu Ara, je vážně ohrožený Ara Learův. Ara hyacintový dosahuje délky téměř jednoho metru a jeho váha se pohybuje kolem 1,1-1,3kg. Pro svoje typické opeření, které obsahuje celou škálu tmavě modré, až kobaltové, patří mezi nejkrásnější papoušky světa. Především na denním světle je dobře patrné, že má hlava světlejší odstín modré, která dokonce hraje duhovými barvami. Letky a ocasní pera mají vespod tmavě šedou barvu. Obrovský šedo-černý zobák je silně zakřiven a ostře zašpičatěn. Oproti ostatním arům, má ara hyacintový zobák bez známek zubovitých výstupků na okrajích. Na obličeji má ara hyacintový dvě výrazně holé oblasti. Výrazný zlatožlutý oční prstenec a pruh stejné barvy na spodní straně zobáku, které tvoří nádherný kontrast se zbarvením peří. Průměrná délka života se odhaduje na 50-80 roků.

Dřívějším domovem arů byla obrovská oblast severovýchodní, centrální a jihozápadní Brazílie, části Bolívie a Paraguaye. Dnes je výskyt papoušků omezen již pouze na část Brazílie a Bolívie. Největší populaci prospívá právě v největší zátopové oblasti světa, Pantanalu. Oblast výskytu se proti předpokladům příliš nezmenšila, ale počet arů hyacintových se výrazně snížil. V současné době se odhaduje jejich počet ve volné přírodě na 3000 až 7000 volně žijících jedinců. Jejich hlavními pronásledovateli se stali obchodníci na ilegálním trhu se zvířaty a lovci, kteří zabíjejí ary na maso a pro peří. Současná cena na trhu v zajetí chovaných ptáků, se pohybuje okolo 250000 Kč, mnohdy i výše. Tak vysoko se vyšplhala především kvůli nelegálnímu obchodu v Brazílii, ke kterému docházelo ještě dlouho po tom, co byl vydán zákon na jejich ochranu. Arové si pečlivě vybírají lokalitu, kde se rozmnožují. Většinou se vyskytují v mírně lesnatých lokalitách, typicky podobající se jihoamerické pampě, vyhýbají se silně zalesněným krajinám. Nejvyšší výskyt ar hyacintových je právě v oblasti, kde se vyskytují sezónní záplavy a rozsáhlé travnaté oblasti Brazílii a Bolívii.

Strava arů hyacintových ve volné přírodě se skládá z převážné části z ořechů určitých palem (Suagrus commosa a Attalea funifera). Dále se také živí některými ovocnými plody rostoucími v oblasti kde žijí, velmi časté je mango. Palmové ořechy, kterými se živí na loukách, pochází z trávicího traktu hovězího dobytka. Dobytek požívá ořechy s nezralým zeleným povlakem, který je později stráven a na pastvinách se už nacházejí pouze samotné, z trávicího traktu „očištěné“, ořechy. Na pastvinách se také nacházejí ostrůvky s palmami, na kterých tyto ořechy rostou. Stojí na mírně vyvýšených podkladech, čímž jsou chráněny proti pravidelným záplavám. Velmi často doplňují arové potřebné minerály pozřením bahna bohatého na živiny, které jim napomáhá k trávení.

Pohlavní dospělosti dosahují až v sedmém roce života. Přirozeně hnízdí v dutinách velkých stromů. V jedné snůšce bývají většinou dvě vejce, na kterých sedí samice po 28 dní. Samec po dobu inkubace obstarává pro samici potravu. Oba musí svá vajíčka chránit před predátory nejen z řady savců, kterými nejčastěji bývají nosálové, ale i před vetřelci z ptačí říše, jako například tukani či dravci. Mláďata mají stejné zbarvení jako dospělí jedinci a osamostatní se až po šesti měsících rodičovské péče. Ara hyacintový je od roku 1987 zapsán ve druhém dodatku seznamu CITES. V současné době jejich populace v oblasti brazilského Pantanalu prospívá a jejich stavy pomalu stoupají, nicméně jejich přísná a důsledná ochrana je stále potřebná.

Techniky pozorování a fotografování, těžké začátky
Papoušky ara jsem měl možnost pozorovat každý den několik hodin, denně jsem trávil několik hodin pozorováním hnízdní dutiny a přemýšlel, jak je nejlépe vyfotografovat v období hnízdění. Jak na to tedy, snadno se samozřejmě řekne, ale v terénu hůře udělá. Kdo měl možnost pozorovat papoušky ve volné přírodě, dá mi určitě za pravdu, že velmi snadno většinu druhů objevíte a můžete je celé hodiny nerušeně pozorovat, když se ale náhodou rozhodnete je vyfotografovat, nastává velký problém. Je to dáno tím, jak papoušci žijí, jaké používají stravovací návyky, denní rytmy a hlavně, v jaké prostředí se vyskytují. Znám velmi dobře horské druhy, ke kterým se nedá prakticky dostat, další skrytě žijící druhy z pomezí Pantanalu a Amazonie a nakonec druhy, které se dají velmi snadno nalákat na nějakou tu dobrotu, přesně tam, kde je potřebujete mít. Pantanal, bude patřit rozhodně do těch oblastí, kde je fotografování papoušků ještě celkem snesitelné, co se možností a hlavně obtížnosti, týče. Fotografických technik a různých fíglů je celá řada, nejdůležitější je ovšem o většině druhů znát alespoň základní informace o jejich životě a výskytu. Naše situace byla v mnoha směrech velmi snadná, protože jsme byli vybaveni velmi přesnými informacemi o jejich výskytu a současně nás vždy doprovázel průvodce, který se za ta léta o nich dozvěděl tolik informací, že by vydali na knihu. Možností fotografování bylo hned několik, nejlepší se ale nakonec ukázalo, tedy až na určité specifické podmínky, fotografování ze staré nákladní Toyoty v případě pohybu mezi ostrůvky palem, nebo dlouhé hodiny čekání u minerálních „lizů“. Další technikou byla možnost fotografovat papoušky z velké 12 metrové pozorovací věže, která byla přímo konstruována k možnosti rychlého přesunu k nějaké zajímavé hnízdní dutině.

Radost a velká starost ze skrytého života papoušků, aneb život v korunách stromů
Většina velkých i menších druhů papoušků žije tady v Pantanalu více méně celý život ve vysokých korunách stromů a zejména potom velcí papoušci ara, kteří si navíc oblíbili nejvyšší stromy v okolí, a to palmy rodu Suagrus commosa a Attalea funifera. Zaslíbená to země pozorovatelů, nikoli však fotografů. Tohle přesně se mi honilo hlavou, když jsem spatřil svoje první velké hejno papoušků. Říkám si, mít tak jenom dalekohled, tak bych to ihned považoval za opravdový ráj, no jo, ale já mám přeci fotoaparát, tak co teď. Jak plynul čas a já se postupně seznamoval se životem místních druhů, tak jsem si začal uvědomovat jednu základní věc, na nic se nesmí spěchat a o fotografování papoušků to platí dvojnásobně. Postupem času jsem se naučil poznávat jejich denní rytmus, věděl jsem, kdy nastává přibližně doba krmení a jak dlouho trvá a dozvěděl se od průvodce, kde přesně a na jakých stromech mám případně papoušky hledat. Další důležitý poznatek jsem nabyl záhy, když jsem konečně spatřil velké papoušky ara na zemi, pod jejich oblíbenými stromy. Dozvěděl jsem se, že s oblibou sedají na zem, protože speciální technikou a s pomocí měkkého písku dokážou hravě překonat tvrdou slupku velkého palmového ořechu a to o mnoho snadněji, než v korunách stromů. Velmi často jsem měl možnost pozorovat několik jedinců, kteří se doslova pásli jako domácí slepice přímo před mým fotoaparátem. Všechny tyhle cenné poznatky mi nakonec velmi usnadnily možnost fotografování. Velkou výhodu pro mě byl fakt, že byli papoušci zvyklí na přítomnost lidí v okolí. Celé generace místních honáků žijí hned vedle stromu, kde ary vyvádějí svoje mladé. Nejlepší technikou se ukázalo používání staré nákladní Toyoty, na kterou byli již pěknou řádku let zvyklí. Nákladní Toyota měla jednu velkou výhodu, byla díky upravenému sezení vhodná na fotografování směrem do korun stromů, někdy jsem dokonce používal i střechu našeho terénního vozu tak, abych se pokusil najít co možná nejlepší úhel na fotografování. Další výhodou bylo, že velcí arové neuletí při některém nezdařeném pokusu příliš daleko, a tak bylo celkem snadné se přesouvat pomocí malého terénního vozu od stromu ke stromu. Druhou, a pro mě snadnější skupinou, byli menší papoušci z rodu amazoňanů, arating a dalších menších druhů. Ti si naštěstí nevybírali ty nejvyšší možné stromy, ale velmi často obsazovali nižší patra stromového porostu a odumřelé palmy, ve kterých hnízdili. Nebyl tak velký problém najít starou ohořelou palmu, ve které současně v několika patrech hnízdili amazoňani, ary, ale i drobní papoušci mniší. Potom už jen stačilo najít vhodný úhel a čekat, někdy i dlouhé desítky minut, než některý opeřenec vystrčil na krátko hlavu z dutiny. Amazoňani se například vraceli v přibližně stejný čas ráno i večer do oblasti, kde byl výskyt palem nejvyšší a tak bylo pro mě o mnoho snadnější všechno to dění kolem fotografovat.

Unikátní fotografování hnízdní dutiny a problémy spojené s tím
Blízko našeho pobytu v Pantanalu byla sestrojena unikátní železná pozorovací 12 metrů vysoká věž, určená k filmování a fotografování hnízdních dutin velkých a vzácných ar hyacintových. Celý výzkumný projekt tady běží již řadu let, protože právě Pantanal je svým výskytem ar hyacintových naprosto unikátní, proto se tady provádějí různé mezinárodní výzkumy. Samozřejmě, že jsme požádali o povolení k možnosti využít pozorovací stanice, která umožňuje skrytý a nerušený pohled do hnízdního teritoria velkých ar hyacintových. Celá pozorovací věž je konstruována tak, aby ji bylo možné nastavovat do celkové výšky téměř 12 metrů. Tím se mi naskytla unikátní možnost dostat se k fotografování hnízdní dutiny co možná nejvýše a být tak skoro v rovině s výletovým otvorem. Použití velmi dlouhého ohniska a velké rozměru papouška ary dávalo šanci být hodně daleko tak, aby nemohlo docházet k rušení hnízdního páru. Pro každého milovníka živé přírody to musí být určitě nezapomenutelný zážitek, pro mě jako fotografa divoké přírody, to platilo dvojnásobně. Stačilo se nepozorovaně přiblížit, rozložit stativ a několik hodin se pilně věnovat studiu života velkých papoušků Ara. Během těchto návštěv jsem získal zajímavé informace o jejich životě a zejména pak o způsobu hnízdění. Hnízdních párů tady bylo několik a postupem času jsem objevil 6 hnízdních dutin ary hyacintové (Anodorhynchus hyacinthinus), ary zelenokřídlé (Ara chloroptera) a nakonec se nám podařilo objevit i hnízdní dutinu ary žlutokrké (Primolius auricollis). Bohužel pro nás se většina hnízdních párů teprve chystala k hnízdění a někteří dokonce už seděli na vejcích. Dlouhé hodiny jsem proseděl v pozorovací věži a čekal, až se rodiče u hnízda budou střídat, nebo až bude samec krmit samici sedící na vejcích. Samec se vracel asi v hodinových intervalech, vždy poměrně přesně, takže fotografování nebylo až tak obtížné.

Fotografování divoce žijících papoušků Ara ve mně zanechalo hluboký dojem a nesmazatelně se mi všechny vzpomínky zaryly do paměti. Ary hyacintové patří k nejkrásnějším papouškům naší planety, a proto pozorování posledních hnízdících párů v divoké přírodě stojí rozhodně za všechny trable a potíže, které k tomu patří. Po několik let jsem mohl sledovat stejnou hnízdní dutinu, kde arové úspěšně vyvádějí mladé po řadu dlouhých let. Jsem věčný optimista a pevně doufám, že tihle krásní tvorové vystoupí ze své temné minulosti a jejich stavy utěšeně porostou, právě tady, v divokém a nezkrotném Pantanalu. Není nad osobní zkušenost, když vás ráno probouzí mohutný hlas vzácných ara hyacintových a později odpoledne se elegantně vznášejí nad vaší hlavou. Pro mě osobně to byl opravdu nezapomenutelný zážitek, a proto pevně doufám, že nikdo nedopustí, aby lidstvo se své nekonečné chamtivosti vyhubilo něco tak krásného, jako je ara hyacintový.

Související články:

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/500s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 3.2, Doba expozice: 1/2000s, ISO: 200, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/1600s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/800s, ISO: 500, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/2000s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/500s, ISO: 1000, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 3.2, Doba expozice: 1/2000s, ISO: 200, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 600mm f/4.0L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/1600s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 600mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/800s, ISO: 2000, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/500s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 500, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/1600s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Petr Čuněk, Model: Canon EOS 7D, Objektiv: EF 400mm f/5.6L USM, ne, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/3200s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 640mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/800s, ISO: 500, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/640s, ISO: 1000, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/320s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1600s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/3200s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 100, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 3.2, Doba expozice: 1/2000s, ISO: 200, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/3200s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/320s, ISO: 1250, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/2000s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/1250s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Ara hyacintový (Anodorhynchus hyacinthinus) | Hyacinth Macaw, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/500s, ISO: 1000, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560mm, Vytvořeno: červenec 2014, Pantanal, Fazenda Barranco Alto (Brazílie)

Michal Jirouš | PhotoNature.cz  27.7.2014
 

Facebook Twitter Google+ Linkuj Google Digg Delicious




Komentáře k článku

12.08.2014 (17:12)

Nema chybu priteli!

08.08.2014 (08:01)

Ahoj Michale tak si tady v praci sedim a nudim se a ejhle, krasne cteni a fotky mi snad pomuzou prezit dnesni den. Smekam pred tebou paradni pocin!

06.08.2014 (17:30)

Krásné fotky

30.07.2014 (20:02)

To musel byt zazitok, krasne to mas ;-)

29.07.2014 (09:02)

Michale, to musel být zážitek, dokonalé fotografie. :-)

29.07.2014 (09:00)

Dobrý den Michale, moc krásné podání raního světla na peří papoušků, mě oslovily nejvíce právě takové fotografie. Máte to hezky a poučně napsané. Zdraví Ljuba

28.07.2014 (18:41)

nektery sou fakt luxusni povedeny

28.07.2014 (12:19)

Krasne fotky a zajimave cteni, diky Michale ;-)

28.07.2014 (05:57)

Pekna serie Michal ;-) zavidim ten zazitek

27.07.2014 (22:35)

Michal, už jsem se těšil co bude dalšího. Moc povedené kamaráde, líbí!



Přidat komentář:
Jméno: *
E-mail: 
Text: *
:-) ;-) :-D :-P :nuts: :cool: :blink: :wacko: :-/ :-| :-( :,( :mad:
Napsáno je a zbývá    znaků.
Ochrana proti spamu. Kolik je dvakrát tři? *