19.11.2014

Varan komodský, cestou do pravěku

Varan komodský patří k největším ještěrům na světě, kteří obývají naší planetu. Můj velký sen se vyplnil a já mohl, několik dní strávit na ostrovech Komodo a Rinca, kde jsem se snažil poznat něco málo ze života těchto fascinujících tvorů. Společníka do nepohody mi dělal kamarád Honza, se kterým jsme prošli pověstným peklem, ale stálo to rozhodně za to.

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 2.5, Doba expozice: 1/1600s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/1600s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/320s, ISO: 200, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Dlouhá cesta do pravěku, aneb jak na ostrovy Komodo a Rinca
Cestu na ostrovy draků, Komodo a Rinca, jsme nechali až na samotný závěr našeho dlouhého putování po Indonésii. Skloubit tak dlouhou a náročnou cestu s mojí zběsilou představou vyfotit všechno, co bude jen možné, nebylo snadné realizovat. Většinou moje bláhové sny narazí na tvrdou realitu a ne jinak tomu bylo v Indonésii. Indonésie patří mezi 5 nejlidnatějších zemí na planetě a všude kam se člověk podívá, tam je spousty lidí a příroda je vždy až na posledním místě. Taková je prostě realita dnešní doby, ale co, pokud se chci dostat na ostrov draků, nedá se nic dělat a musím to prostě nějak překousnout. Na ostrovy draků se dá dostat poměrně snadno, existuje několik variant, od té velmi levné, ale zdlouhavé, nebo drahé a celkem dobrodružné. Z některého z hlavních ostrovů Indonésie můžete přeletět letadlem pohodlně až na ostrov Flores a odtud vede cesta už jenom lodí. Můžete se přidat k obřím výpravám, kde se na jedné lodi tísní až 40 lidí, nebo si pronajmout malinkou lodičku, kde budete pouze vy. Obě tyhle alternativy mají něco do sebe, pokud si ale chcete ostrovy užít naplno a být svým pánem, pak je dobré si na pár dní pronajmout velkou dvoupatrovou loď jen pro sebe tak, jako jsme to udělali my s Honzou. Výhoda velké lodě je, že na otevřeném moři to nebude takové peklo a to je pro celou expedici to nejdůležitější. Téhle části expedice jsem se obával asi nejvíce, lidově řečeno „bleju“ i na eskalátoru v obchoďáku a cokoliv se houpe, to mi nedělá dobře. Naštěstí ostřílen předchozími dvěma týdny jsem si na lodě zvykl natolik, že mi ani několika metrové vlny nedělaly problémy a spal jsem jak miminko. Divné, říkám si, ale co, člověk si prostě zvykne na všechno, tady uprostřed rozbouřeného moře nám ani nic jiného nezbývalo. Na lodi jsme se cítili jako králové a posádka se o nás vzorně starala, jídlo vynikající a zastavit jsme si mohli na těch nejkrásnějších pláží kolem opuštěných ostrovů. Pověstné pláži Pink beach u ostrova Lombok se nedalo odolat a šnorchlování s večeří na lodi je tady vskutku božské. Občas byly k večeru tak velké, že nás to vyhazovalo z postele, ale na ostrovy draků se jinak dostat nedalo. Díky předešlé expedici kamarádů z Čech jsem měl alespoň základní informace, jak to tady chodí, takže v něčem to bylo přeci jen pro nás snadnější. Cestu z ostrova Flores na ostrov Rinca jsme bohužel díky zpoždění našeho letu byli nuceni uskutečnit za příšerného vedra a palčivého slunce. Krásné horké počasí dalo rychle zapomenout na fotografování v klidu a pohodě, čekalo nás tropické peklo.

Ostrov Rinca, první zastávka na cestě do pravěku
V tom největším horku jsme po několika hodinové plavbě dorazili na ostrov Rinca. Samotné přistání a vylodění je menší dobrodružství. U malého mola se tísní několik desítek lodí zaparkovaných vždy přídí k jediným malým schůdkům, takže s těžkým báglem se musíme prodrat skrze několik palub až na břeh. Po dobytí hlavního mola nás čekají otravní průvodci, kteří slibují draky v akci a potom už jen kilometry v horku, prachu a spalujícím slunci. Naštěstí si varani v tomto spalujícím slunci na velkou aktivitu nepotrpí, takže nezbývá nic jiného, než první pokusy a nudné fotografie líně se povalujících ještěrů u hlavní jídelny strážců, kde je hojně přikrmují. Byl jsem zklamaný, ale já se nikdy nevzdávám, musíme počkat, až se slunce schová za horizont a to se potom začnou dít věci. Nevěřím, ale v koutku duše tajně doufám. Vracíme se na loď a v klidu probíráme s naším kapitánem a průvodcem strategii na příští dny, musíme to nějak vymyslet. Naštěstí náš průvodce rychle pochopil, jak se věci mají a co je naším cílem. Bez zbytečných slov rychle pospícháme, na ostrov Komodo, kde bychom chtěli být před západem slunce. Snad to stihneme, ale je to další 4 hodiny plavby, nebo taky jen 2, záleží na silných mořských proudech a velikosti vlnobití. Tady už končí legrace, moře je dnes mimořádně rozbouřené a zatím jsme pluli jen podél pobřeží, teď musíme na otevřené moře. No nic, jdu si pomalu nachystat „blicí pytlík“ a budu tajně doufat, že to stihneme. Na cestě zpátky se na ostrov ještě vrátíme, ale až bude lepší počasí.

Ostrov Komodo, cestou do pravěku
Na ostrově Komodo a Rinca není šance přespat, všichni se tady musí podřídit nařízení správy národního parku Komodo, a proto se musí spát mezi dvěma ostrovy na otevřeném moři v lodi. Na ostrov jsme dorazili včas, ještě před západem slunce a dokonce tady nikdo není. Varani jsou aktivní zejména ráno a potom pozdě večer, takže hlavní turistický nápor je tady ráno a odpoledne je ostrov skoro prázdný. Měli jsme obrovské štěstí a narazili jsme na mladíka, který se vydával za průvodce. Trochu groteskně a jednoduchou angličtinou jsme mu vysvětlili, co je naším cílem a když uviděl v našich rukou moc zbraně od firmy Canon, bylo mu všechno jasné. Takových bláznů tady má několik denně a všichni chtějí to stejné, co možná nejatraktivnější fotografie varanů. Ani ve snu mě nenapadalo, jaká to bude pro nás výhra, tenhle drzý mladíček vydávající se za průvodce. Ihned se nezdráhal říci si o pořádnou porci „dolíků“ a že prý bude pro dva dny náš guru přes varany. No co, nic jiného nám stejně nezbylo a těch pár dolíků bylo ve srovnání třeba s průvodci jinde na světě opravdu pakatel. Šibalsky mu nasadím brouka do hlavy, že možná získá snadno double, když budeme spokojeni. V tom se rozsvítí oči a na ostrově Komodo je možné opravdu vše. Je to vlastně trochu smutné, ale funguje to tady stejně jako všude na světě, za peníze je možné všechno. John, tak si říkal, nás dva dny prováděl celým ostrovem a ukázal nám opravdu všechno možné, někdy jsem nevěřil svým očím. Nejprve nám vysvětlil, že je zrovna období páření a všichni varani jsou nastěhováni hezky dolů do údolí, protože se páří výhradně kolem pláží a ve spodních částech ostrova. Super informace pro mě, nemusím prolézat celý ostrov sem a tam a čekat na jednoho varana. Navíc je horko a slunce pálí jako o život. Brutální změna po deštivých dnech na tropickém ostrově Kalimantan, kde jsme fotografovali orangutany. Jako důkaz, že je skutečně období páření nás zavede kousek na boční pláž, kde se skutečně schyluje k páření. Pro mě osobně bylo zajímavé, kromě samotného aktu, jak dunivé funění při tom varani vydávali. John jen tak mimoděk ukazuje na další pár a na další líně se povalující varany pod stromy. Nikde nikdo, jen Honza, já a varani. John povídá, chceš, aby se řítil na vás a vyplazoval jazyk, nabízí. Říkám si, že si dělá srandu, aby nás potrápil, ale za chvíli už se varan řítí velmi rychle přímo na nás a hrozivě vyplazuje jazyk. Takhle přesně jsem si to představoval. Ještě rychle stíháme poslední umělecké fotografie při západu slunce a už se loučíme s Johnem v naději, že zítra bude super den. John nám nabízí možnost dostat se na ostrov ještě za tmy a pokusit se vyšplhat nahoru do kopců a čekat na východ slunce, kde se varani shromažďují ještě za tmy a potom pomalu sestupují do údolí, aby se pářili. Normálně je to zakázané, a turisté se tady objevují až po 9 hodině, ale to už je slunce moc vysoko a ještěři se pomalu ukládají k celodennímu lenošení. Souhlasíme a nemůžeme ani dospat, jak se těšíme na ráno.

Ostrov Komodo, východ slunce v kopcích
Ráno na nás po šílené noci na moři John opravdu čekal a už ze břehu na nás křičí, ať pohneme. Musíme se dostat asi dva kilometry cestou směrem nahoru do kopců, a to bez snídaně a hezky obtěžkáni vším, co sebou vláčíme. Funím jako tank, klopýtám po cestě, ale žene mě vidina, že se nám podaří spatřit varany nahoře v kopcích při východu slunce. Po hodině ostrého pochodu jsme na místě, slunce se pomalu dere nad obzor a my čekáme, zda se Johnovi povede objevit varany. Tvrdí, že včera tady byli, ať nezoufáme, že se objeví. Už jsem přestával doufat, ale nakonec měl ten malý šibal zase pravdu, opravdu se objevili. Asi dvě hodiny jsme naháněli varany v kopcích a užívali si ranního fotografování. Bylo to úžasné, ale nebylo to zdaleka všechno. Na odpoledne John připravil další specialitu, vodní jámu, neboli vyschlé řečiště, kde se k večeru scházejí varani. Vyschlé řečiště je plné kamenů, kde se skutečně k večeru varani dají pozorovat. Neskutečné, co John znovu předváděl, jako by s varany vyrůstal. Fotografovali jsme s Honzou jako o život, protože jsme byli přesvědčeni, že se tohle už nebude příště opakovat. Když jsme ostrov po dvou dnech opouštěli, pořád jsem ještě přemýšlel, co všechno jsme tady za tak krátký čas zažili. Nebýt našeho průvodce Johna, měli bychom možná jen pár snímků líně se válejících varanů, jako ostatní turisté, byl pro nás skutečně, jako dar z nebes. Škoda jen, že jsme museli kvůli programu ostrov opustit, John plánoval za pár dní krmení a to jediné nám bohužel uniklo. O to více důvodů, se na ostrov ještě jednou vrátit.

Varani komodští jsou fascinující zvířata, která pravděpodobně zapomněla vyhynout, jinak si to vysvětlit neumím. Výlet do pravěku stojí opravdu za to, každý milovník přírody a fotografování, by se měl na ostrov podívat a stanout čelem k těmto fascinujícím tvorům. Jen místní vědí, zda se jim podaří varany ochránit a přesto, že jejich stavy pomalu rostou, nikdo neví, zda se je jako druh podaří zachránit.

Související články:

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 2.5, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 200, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 2.2, Doba expozice: 1/160s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 2.5, Doba expozice: 1/3200s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 2.2, Doba expozice: 1/500s, ISO: 200, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/2500s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/800s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 2.5, Doba expozice: 1/3200s, ISO: 100, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 2.5, Doba expozice: 1/160s, ISO: 500, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/320s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/160s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 2.2, Doba expozice: 1/6400s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/800s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/640s, ISO: 500, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 2.2, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/250s, ISO: 1000, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 2.2, Doba expozice: 1/320s, ISO: 100, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 2.5, Doba expozice: 1/250s, ISO: 100, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/500s, ISO: 100, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/500s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Varan komodský (Varanus komodoensis) | Komodo Dragon, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: fotografováno z ruky, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/500s, ISO: 200, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2014, Ostrov Komodo (Indonésie)

Michal Jirouš | PhotoNature.cz  19.11.2014

Facebook Twitter Google+ Linkuj Google Digg Delicious

Komentáře k článku

24.11.2014 (09:43)

Dobrý den Michale, já jsem ostrov Komodo osobně navštívil a nemůžu se vynadívat na Vaše fotografie a raději se ani nesnažím je porovnávat. Barevně a kompozičně opravdu hodné mistra, alespoň mám inspiraciu a můžu se učit. Přeji hodně zážitků na cestách, zdravím Honza.

30.11.2014 (12:21)

Dobrý den Honzo, děkuji za milá slova. Přeji Vám také hodně zážitků a fotografií při cestování.

22.11.2014 (13:18)

cus taky draku krasny fotky si tam udelal, jen ja bych se asi posral strachy :-)

30.11.2014 (12:20)

Hele draku, ty by ses po... strachy snad vsude :-)

20.11.2014 (10:16)

Ahoj Michale, moc hezké čtení a ještě lepší obrázky. Zdravím z Indie :-)

30.11.2014 (12:19)

Ahoj Davide, už se k Tobě chystám na tygry, tak snad brzy!

19.11.2014 (20:18)

Povedeny vyber, gratuluji! ;-)

Díky

19.11.2014 (20:11)

Michale nádherné snímky, obdivuji Vaše fotografie už dlouho a trochu i závidím toho pověstného cestovatelského ducha. V Indonésii jsme trávil několik dní, ale na varany nám čas bohužel nezůstal. Rád bych se do Indonésie vypravil znovu, tak Vás požádám o drobnou radu.Zdraví Honza Jelínek

30.11.2014 (12:19)

Honzo děkuji za laskavá slova, rád poradím s případnou cestou, ale není opravdu vůbec nic složitého.

Přidat komentář:
Jméno: *
E-mail:
Text: *
:-) ;-) :-D :-P :nuts: :cool: :blink: :wacko: :-/ :-| :-( :,( :mad:
Napsáno je a zbývá    znaků.