29.05.2009

Otázky a odpovědi ... pokračování

Bohužel se mi nedaří odpovídat na všechny Vaše dotazy, kterými se mi plní emailová schránka. Nečekal jsem tak velký zájem o radu a pomoc, a proto jsem se rozhodl opět pár zajímavých a opakujících se dotazů vybrat a veřejně na ně odpovědět.

Tentokráte jsem se rozhodl odpovídat na dotazy technického rázu, způsoby a problémy vznikající při samotném fotografování.


Danny D.: Ahoj Michale, chtěl jsem se zeptat na ten makroblesk, jak řešíš to utlumení, tak aby nebyl blesk na výsledné fotce vidět. Už jsme o tom mluvili po telefonu, ale stejně jsem to nějak nepochopil. Dík a měj se Danny.

clunozobec2645 Člunozobec africký (Balaeniceps rex) | Shoebill, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 800mm f/5.6L IS USM, Stativ: Fotografováno z ruky, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/640 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano + Visual Echoes FX3 Better Beamer, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 1040mm, Vytvořeno: 6. ledna 2009 11:49:25, Lake Edward (Demokratická republika Kongo) hyenask01645 Hyena skvrnitá (Crocuta crocuta) | Spotted Hyena, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS-1Ds Mark III, Objektiv: Canon EF 300mm f/2.8L IS USM, Stativ: Fotografováno z ruky, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/60 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ano + Visual Echoes FX3 Better Beamer, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 1040mm, Vytvořeno: 31. prosince 2008 8:24:33, Ishasha NP (Uganda)

Zdravím tě Danny, musel jsem tvůj email malinko zkrátit, protože bych s ním zaplnil celou stránku, takže jen telegraficky, zbytek u mě na workshopu. Pokud se rozhodneš v makrofotografii použít blesk, je prakticky jedno, jestli se jedná o makro, vestavěný, anebo externí blesk, musíš mít vždy na paměti, že blesk má sloužit pouze jako doplňkové světlo a nemá být na výsledné fotografii prakticky vidět. Toho lze dosáhnout několika způsoby, vždy velmi účinně používat korekce expozice přímo na blesku, externí blesk pomocí speciálních difuzérů a změkčovačům „filtrovat", dosáhneš krásného změkčení světla, které ve výsledku vypadá skoro jako přirozené. Speciálně při makrofotografii je velmi vhodné, a to často používám i já, využít na pomoc polarizační filtr, difúzní a odrazné desky (např. FOMEI), vyhnout se lesklým povrchům, které odrážejí světlo, raději se pokusit fotografovat ve stínu (např. orchideje, tak jako já), pokud to nejde, klidně zastínit něčím jiným i sebou, pokud máš dálkovou spoušť, pozor však na zastíněný hlavní objekt a přesvícené pozadí, hrozí příliš velké kontrasty a nepěkné pozadí, velmi vhodné je také měnit úhel dopadajícího blesku (je-li to však vůbec možné). Celá problematika použití blesku je hodně složitá a nedá se na ni odpovědět v pár větách, proto se pokusím napsat nějaký více rozsáhlý článek, věnující se pouze bleskům.


Pavel Bednář: Dobrý den Michale, v návaznosti na článek Vážky, šidélka, motýlice a ti druzí, bych se rád zeptal, jak dosahujete tak jemného a doslova krásného pozadí. Pokouším se fotografovat také makro, ale pořád se mi to nějak nedaří. Rád bych dosahoval Vašich kvalit a výsledků. Děkuji za odpověď, Pavel.

ibis222645 Ibis posvátný (Threskiornis aethiopicus) | Sacred Ibis, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 800mm f/5.6L IS USM, Stativ: Fotografováno z ruky, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/400 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano + Visual Echoes FX3 Better Beamer, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 1040mm, Vytvořeno: 28. prosince 2008 8:36:57, Queen Elizabeth NP (Uganda)

Dobrý den Pavle, dotazů tohoto typu dostávám velké množství, prakticky se pořád opakují a hodně lidí se ptá, jak správně na pozadí. Po určitých znalostech a hlavně zkušenostech mohu říci, že pozadí není už takový problém, jako tomu bylo v začátcích mého fotografování. Dokonce jsem nedávno od mého kamaráda zaslechl docela vtipnou poznámku „to už zase fotíš ty svoje STACHOVINY" (narážka na mého kamaráda Rosťu Stacha a jeho krásné fotografie, které mají vždy velmi líbivé pozadí). Je pravdou, že i mě je na fotografii velmi blízké hodně líbivé pozadí, mnohdy ani nefotím, právě kvůli doslova „hnusnému" pozadí, protože vím, že výsledná fotografie by neměla pro mě velkou cenu. Výjimku ovšem tvoří fotografování akčních, anebo neopakovatelných situací, potom je pozadí většinou dílem náhody. Jak tedy docílit vhodného pozadí? Pokud se chystám cokoliv fotografovat, jsem na to už doslova „ujetý", pokusím se v hledáčku, anebo pohledem oka, zjistit jaké bude případně pozadí. Jednoduchá pomůcka, pokud je pozadí jednolité, tvoří ho celistvá plocha bez výrazných kontrastních ploch, pak můžete použít i nejvyšší clonová čísla (čím více je vzdáleno pozadí od hlavního objektu, tím vyšší clonu můžete použít, bez výrazného rušivého efektu z pozadí, naopak, pokud je pozadí příliš blízko, snažit se fotografovat většinou okolo „plné díry"), pokud pozadí tvoří „rozbité" a hodně kontrastní plochy, je vhodné použití nízkých clonových čísel, anebo změnit polohu a úhel fotografovaného objektu. Druhou podmínkou je použití daného objektivu, pokud použijete objektiv typu ZOOM, bude vždy pozadí díky konstrukci a použité lamele v objektivu o něco „horší" než v případě použití objektivu s pevným ohniskem. K dokonale rozmazanému pozadí je vhodné použít objektivy s co nejdelší ohniskovou vzdáleností, nejnižším možným clonovým číslem a alespoň jednou polovinou vyplněného hledáčku fotografovaným objektem, potom dosáhnete daleko snáze atraktivně rozmazaného pozadí a vypíchnutí fotografovaného objektu. Mnohdy opravdu stačí změnit jen o malinko směr a polohu fotoaparátu a myslím, že budete velmi překvapeni. Vím, že je velmi obtížné se v duchu zabývat něčím jiným, než hlavním objektem, ale pokud se to naučíte, budete to časem brát jako samozřejmost, a výsledky se určitě dostaví. Druhou možností jsou softwarové úpravy, ale o tom až někdy jindy, možná v samostatném článku.


DB Jara: Ahoj Michale, chtěl jsem se zeptat, jaké filtry používáš při fotografování v protisvětle, jak řešíš odlesky a jak přesně měříš expozici. Koukal jsem, na ty tvoje fotky v článku Afrika usíná, Afrika se probouzí, a některý mi připadají, pro mě osobně, hodně složitě fotografovatelné. Dík moc Jára.

kormoranek645 Kormorán dlouhoocasý (Phalacrocorax africanus) | Long-tailed Cormorant, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 800mm f/5.6L IS USM, Stativ: Fotografováno z lodi, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ano + Visual Echoes FX3 Better Beamer, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 1040mm, Vytvořeno: 30. prosince 2008 14:26:14, Queen Elizabeth NP (Uganda)

Ahoj Járo, za celou dobu co fotografuji, jsem měl možnost odzkoušet mnohé filtry a různé pomůcky k fotografování. K Vašemu dotazu, filtry používám od různých značek a různých výrobců. Základem je pro mě polarizační filtr, nejdříve jsem používal značku B+W v úpravě MRC Kasseman, který měl ale jednu velkou nevýhodu, při použití verze NON SLIM dost často vinětoval, nemohl jsem tedy na něho umístit držák na Cokin, později LEE filtry, proto jsem jej vyměnil za filtr HOYA PRO 1 Digital, který má jednu výhodu, je vyroben tzv. LOW PROFILE, má pouze 55mm výšku a lze na něj, na rozdíl od SLIM filtrů od B+W upevnit i další filtr a nebo jakýkoliv držák na další filtry. Efektové, přechodové filtry jsem používal od značky Cokin, bohužel měly hodně často nepěkný barevný nádech, a proto jsem je vyměnil za filtry značky LEE, které považuji v současné době za opravdovou špičku. Dokonce se u nich projevují prakticky nulové odrazné efekty, které velmi často výslednou fotografii kazí. Vyrábějí se ze speciální pryskyřice, nejsou tedy až příliš těžké a vyrábějí se v neskutečných barevných a přechodových variací, myslím si, že si na chuť přijde opravdu každý, horší to bude potom s cenou a dostupností na našem trhu, u nás jsou opravdu drahé. Poslední dotaz je celkem složitý na vysvětlování. Výsledné fotografie z článku jsou dílem příprav a mnoha pokusů a omylů. Nejdůležitější je nastavení a dokonalé zvládnutí vlastního fotoaparátu. U tohoto typu fotografií velmi často měřím bodově a hodně využívám kompenzaci expozice, záleží na tom, jakého výsledku chcete dosáhnout. Proto velice doporučuji si nejprve doma vyzkoušet, co Vám udělá fotoaparát za fotografii při východu a západu slunce, je to někdy nudné, ale věřte, že se jedná o dokonalý trénink na ty vzácné chvíle, které určitě při fotografování někdy přijdou.


Tomáš Holeček: Dobrý večer, měl bych dotaz na Vás, jako na majitele fotoaparátu Canon EOS 5D Mark II, jak je to s použitím neoriginálních baterií. Někde jsem četl Vaše vyjádření na nějakém fóru, jen jsem nerozuměl té komunikaci s fotoaparátem. Děkuji moc za případnou odpověď, Tomáš.

makak645 Kočkodan obecný (Cercopithecus aethiops) | Vervet Monkey, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS-1Ds Mark III, Objektiv: Canon EF 300mm f/2.8L IS USM, Stativ: Fotografováno z ruky, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/1000 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano + Visual Echoes FX3 Better Beamer, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 1040mm, Vytvořeno: 5. ledna 2009 16:27:54, Lake Mburo (Uganda)

Dobrý večer Tomáši, na tento dotaz jsem již odpovídal více dotazovatelům, proto ho rád zveřejním. Bohužel k faktické nedostupnosti náhradních originálních baterií od firmy Canon (což já sám tedy nechápu), jsem byl nucen se poohlédnout po náhradních bateriích od neoriginálních výrobců. Na ebay jsem našel firmu Phottix, která nabízela 2 kusy baterií o stejné kapacitě + speciální nabíječku za celkovou cenu 39 amerických dolarů. Neváhal jsem, a byl jsem velmi překvapen jejich funkčností a výdrží, za tak směšnou cenu. Jedinou faktickou nevýhodu pro některé z Vás, bude nemožnost komunikace fotoaparátu s baterií, ve smyslu ukazatele stavu baterie a počtu nafocených snímků. Mně to celkem nevadilo, protože jsem měl od tohoto výrobce 2 baterie za cenu 1, a tak jsem to neřešil. Baterie vydržela prakticky úplně stejně jako originální, něco kolem 800 snímků. Rozhodně tedy nehodlám kupovat nesmyslně předraženou, a navíc nedostupnou, originální baterii a spokojím se s levnou náhradou, a to i za cenu, že je po roce vyhodím a koupím jiné.


Stanislav Patrný: Dobrý den pane Jirouš, měl bych dotaz na to Vaše udělátko na blesk, co to vlastně přesně je, kde by se to dalo případně zakoupit. Koukal jsem na Vaše popisky k fotografiím a používáte to velmi často, viděl jsem to dokonce na jedné té fotografii z Helgolandu. Přeji krásné světlo a děkuji za odpověď.

oreljasno1645 Orel jasnohlavý (Haliaeetus vocifer) | African Fish Eagle, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 800mm f/5.6 L IS USM, Stativ: Fotografováno z plovoucí lodi + Bean bag, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1000 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: -1/3,Blesk: Ano + Visual Echoes FX3 Better Beamer, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 1040mm, Vytvořeno: 30. prosince 2008 7:40:43, Queen Elizabeth NP (Uganda)

Dobrý den pane Patrný, otázek na Better Beamer jsem dostal ohromné množství, myslím, že dnes ho využívá už velké množství lidí, a pro Vás ostatní se rád pokusím vysvětlit, o co přesně jde. Vámi jmenované „udělátko" se jmenuje Visual Echoes Better Beamer Flash Extender, bohužel v současné době se dá zakoupit pouze v USA (BH PHOTO VIDEO), je zařízení, které lidově řečeno prodlouží dosah použití externího blesku. Na internetu dokonce existují tabulky, na jakou přesnou vzdálenost, při jaké ISO a cloně, je tento extender blesku účinný. Nicméně pro naše účely postačí to, že vlastní extender dokáže velmi účinně zasáhnout fotografovaný objekt i na velké vzdálenosti. Používám ho prakticky při každém fotografování, dokáže velmi účinně usměrnit blesk na jedno dané místo, šetří baterie blesku, není nutné vlastní blesk příliš přeexponovávat, je velmi lehký a snadno použitelný. Má však jednu obrovskou nevýhodu, a tady opravdu pozor, jelikož se jedná o zařízení typu LUPY, stává se velmi často, že pokud ho namíříte přímo do slunce, dokáže vypálit ve Vašem blesku doslova díru. Bohužel se to stalo i mě, kdy jsem na poslední cestě v Botswaně nedával pozor a Better Beamer mi vypálil díru do mého blesku. Pokud si dáte na tuhle drobnost pozor, zjistíte, že je to neocenitelný pomocník při fotografování.


Ing. Ladislav Svěcený: Dobrý večer pane Jirouš, velmi mě zaujal článek zabývající se problematikou čištění senzoru a použití různých technik a prostředků k tomu určených. Měl bych jednu malou otázku, jak řešíte čištění matnice, co přesně na to používáte, a co byste doporučil. Velmi často se totiž při pohledu do hledáčku naskytne nepěkný pohled, v podobě různě velkých teček způsobených zanesením matnice prachem. Děkuji moc za případnou odpověď, s pozdravem Ladislav.

prasecak001645 Prase bradavičnaté (Phacochoerus aethiopicus) | The Warthog, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 800mm f/5.6 L IS USM, Stativ: Fotografováno z auta + Bean bag, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/400 s, ISO: 250, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ano + Visual Echoes FX3 Better Beamer, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 1040mm, Vytvořeno: 29. prosince 2008 15:59:11, Queen Elizabeth NP (Uganda)

Vážený pane inženýre Svěcený, touto problematikou jsem se také zabýval hodně intenzivně, ale po určité době jsem přišel na to, že to zas tak dramatické není a s určitým prachem na matnici jsem se nakonec smířil. Pomoc při odstranění prachu je také velmi snadná, na částečné odstranění prachu z matnice používám výhradně ofukovací techniku pomocí balónku. Problém totiž je, že matnice je neuvěřitelně citlivá na jakýkoliv dotek jakéhokoliv materiálu, bohužel se mi již povedlo matnici na mém fotoaparátu Canon EOS 1Ds MKIII dokonale poškrábat, a byl jsem nucen koupit novou, a to jsem použil pouze štěteček na optiku. Doporučuji tedy používat pouze balónek a pinzetu, se kterou lze matnici opatrně vyjmout a za pomoci balónku ofouknout. Druhou možností je použití čisté vody na opláchnutí matnice, a potom použití tlakové vzduchu na úplné vysušení matnice. Mokrou metodu doporučuji pouze při velmi silném znečištění jako poslední možnou cestu. Matnice je opravdu mnohem náchylnější na zacházení, než například zrcátko, anebo dokonce vlastní senzor. Pokud se Vám to nebude dařit, je dobré se obrátit na autorizovaný servis, který Vám jistě pomůže.


Petr Slabý, Tomáš Janeček, Pavel Plíhal a ostatní: Dostal jsem od Vás veliké množství dotazů ohledně nabídky možnosti společného fotografování o víkendech.

spoon645 Kolpík africký (Platalea alba) | African spoonbill, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 800mm f/5.6L IS USM, Stativ: Fotografováno z ruky, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1000 s, ISO: 250, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ano + Visual Echoes FX3 Better Beamer, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 1040mm, Vytvořeno: 30. prosince 2008 13:42:41, Queen Elizabeth NP (Uganda)

Vážení fotografové, ornitologové a ochránci přírody. Jsem velmi potěšen z dopisů, které jste mi zaslali. Většina z Vás mě oslovuje s nabídkou společného fotografování, případně nabídky společných cest. Předem avizuji, že jich velmi rád využiju, protože potkávat se s podobně „postiženými" lidmi je pro mě velmi důležité, rád poznám nové lokality s možností fotografování, a především další fotografické blázny, ať z Čech, Moravy anebo Slovenska. Bohužel jsem velmi pracovně vytížen a většinou mám pouze jen víkend k uskutečnění svých fotografických plánů, proto jsem začal uvažovat o nějaké formě společně sdílené „novinkové kategorii" na mém webu, kde bych zveřejňoval určitý plán cest a lokalit, a pokud bych zrovna zavítal do Vaší oblasti, velmi rád se s Vámi všemi potkám na společném fotografování. Ještě o tom celém popřemýšlím a dám prostřednictvím mých stránek vědět. Každopádně moc děkuji za nabídky a vždy se pokusím na všechny odpovědět, i když to mnohdy může trvat i několik dní, prosím tedy o strpení. To nejlepší světlo přeje Michal

 

... velmi se těším na další dotazy, a v nejbližší době se pokusím zase na ty nejzajímavější odpovědět.

 

Michal Jirouš | PhotoNature.cz 29.5.2009

Kategorie: Poradna | 29.05.2009
Facebook Twitter Google+ Linkuj Google Digg Delicious




Komentáře k článku

12.01.2010 (14:41)

chtěla bych vidět mravenečnika :nuts: ;-) :-) :-D :cool: :blink: :-/ :-| :-( :,( :mad:

03.06.2009 (13:58)

Jarda Paleček: Děkuji, je milé si přečíst milá slova. ;-)

03.06.2009 (13:56)

Aleš V.: Jo, jo znám, už se do toho nikdy pouštět nebudu. :-|

03.06.2009 (13:55)

Radek Sláma: Děkuji Radku, právě proto to dělám, snažím se pomoci ostatním. Mějte se Michal

31.05.2009 (23:03)

Můžu jen potvrdit, ty filtry LEE jsou pecka. Mám ten set ND a je radost s nima pracovat. Zajímají mě ty stripe, nemáte náhodou nějaký, klidně bych se stavil, moc bych je chtěl vyzkoušet nez je koupim. Dekuji moc Zdeno

30.05.2009 (22:55)

Dobrý večer Michale, od začátku sleduji vývoj Vašeho webu. Moc se mi líbí Vaše odhodlání pomáhat nám začátečníkům. Vím, že je to nevděčná práce, stejně někdo pořád štourá, a jen málokdo ocení Vaši práci, kterou děláte ve svém volném čase a proto jsem Vás chtěl tímto vzkazem podpořit a moc poděkovat za všechny rady o které se s námi dělíte. Vaše fotografie jsou vskutku nádherné, moc rád se k nim vracím. Doufám jen, že Vám to vydrží co nejdéle. Děkuji moc Jarda

29.05.2009 (22:51)

Jo tak s tou matnici jsem dopadl stejne blbe jako ty. Taky jsem se ji pokousel vycistit mikrovlaknem a poskrabal ji. :,( Priste uz jen balonek a nebo specialni roztok. Fotky fajne. Aleš

29.05.2009 (22:20)

Díky za tebe Michale, jsem rád že je tu někdo jako ty který poradí nám amatérum. Máš někdy až neuveritelne krásný fotky, rád se vracím a nekterý si prohlizim znovu a znovu. Snad se nekdy uvidime, bydlim kousek od Jihlavy, tak kdyby jsi jel dej vedet. Radek ;-)



Přidat komentář:
Jméno: *
E-mail: 
Text: *
:-) ;-) :-D :-P :nuts: :cool: :blink: :wacko: :-/ :-| :-( :,( :mad:
Napsáno je a zbývá    znaků.
Ochrana proti spamu. Kolik je dvakrát tři? *