16.08.2015

Sulawesi, ostrov endemických zvířat

Po strastiplné, 32 hodinové, cestě domů, jsem konečně zpátky v civilizaci, pohodlí a čistotě. Jsem bohatší o spousty zážitků a o nové přátele. Cesta se nám nadmíru vydařila a jsem rád, že jsme všichni doma zdraví a živý. Zdraví snad ano, ale místní drobná fauna se na nás trochu podepsala. Cesta to byla opravdu dlouhá, fyzicky náročná, ale rozhodně stála za všechny ty strasti spojené s cestováním. Viděli jsme zvláštní endemická, kriticky ohrožená, zvířata a poznali jsme zajímavý kus země.

Nártoun celebeský (Tarsius spectrum) | Spectral tarsier, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/125s, ISO: 1600, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Tangkoko (Indonésie)

Makak chocholatý (Macaca nigra) | Celebes crested macaque, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 2.2, Doba expozice: 1/80s, ISO: 1600, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Tangkoko (Indonésie)

Sulawesi, velký ostrov plný endemických zvířat
Hlavním cílem naší cesty bylo prozkoumat dvě části ostrova Sulawesi, které jsem nestihl navštívit minulý rok při návštěvě Indonésie. Jednalo se o národní park Tangkoko a malou horskou část národní parku Lore Lindu, kam bude směřovat další expedice někdy v budoucnu. Oba národní parky patří k naprostým unikátům, protože zde žijí velmi zajímavá zvířata, převážně endemická. V národním parku Tangkoko můžete velmi snadno fotografovat mnoho endemitů na jednom malém místě, v naprostém pohodlí a klidu. Tropické suché lesy se dotýkají přímo krásných černých sopečných pláží Moluckého moře a v období sucha tady naleznete mnoho živočichů. Krásně teplé moře je plné korálů a podmořského života, což byla pro nás ideální kombinace. Ráno a odpoledne jsme fotografovali a během polední pauzy se potápěli v krásném Moluckém moři.

Národní park Tangkoko, les plný nástrah
Národní park Tangkoko je převážně lesnatý a zasahuje až k vrcholkům hor Mt. Tangkoko tyčící se do výšky 1100 metrů. Místní tropický les je plný obrovských stromových velikánů, pod kterými bují život. Les je celkem pohodlně dostupný, a když si dáte pozor na pár nástrah, dá se tady celkem pohodlně pohybovat. Pokud se chcete do parku vydat sami, tak je to možné, ale je lepší mít sebou zkušeného místního průvodce, který zná celou oblast a dokáže velmi snadno zvířata najít. Byl jsem mile překvapen, když mě sám od sebe oslovil průvodce přímo na Facebooku, alespoň k něčemu je dobré trávit čas nesmyslně na FB. Slovo dalo slovo, dohoda proběhla celkem snadno a my jsme měli zajištěného vynikajícího znalce místní přírody. Dostali jsme na výběr dva druhy ubytování, jedno bylo jako jediné v okolí vybaveno klimatizací, takže nebylo co řešit. Průvodce byl vskutku neocenitelný pomocník a rádce, protože nás ihned varoval před možnými nástrahami místních lesů. Kdybych já ho poslechl, možná bych se teď nemusel drbat jako pes a vypadat jako po neštovicích. Naštěstí v období sucha tady nepotkáte ani jediného komára, mohli jsme vesele chodit lesem v krátkém rukávu a neměli jsme ani jediný štípanec. Bohužel se tady ale vyskytují mravenci a to v obrovském množství, a pokud je člověk zvyklí instinktivně při fotografování zvířat zalehnout na zem, má o zábavu postaráno. Při fotografování makaků mě pokousali tak, že jsem se celý týden jen drbal. Všichni jsme byli nakonec od něčeho pokousaní a pořád se drbali, naštěstí nikdo tak vážně, jako kluci před námi. Okamžitě jsme dostali instrukce, jakému druhu jedovaté rostliny se vyhnout, abychom nedopadli jako chudák Ondra. Dále tady snadno narazíte při povalování se v suchém listí na mikroskopické mušky „gonone“, které když vás pokoušou, tak to svědí a pálí jako prase, bohužel také osobně vyzkoušeno. Jen nevím, jestli to bylo z matrací v pokoji, nebo z lesa. Bohužel dost často nefungovala klimatizace a tak jsme spali při plně otevřených hlavních dveří a oknech, jinak bychom se v pokoji upekli, takže nás občas něco neidentifikovatelného pokousalo. Naštěstí jsem měl informace z článků Ondry a Petra a mohl se připravit. Třeba na mušky „gonone“ funguje skvěle zelený olejíček, který tady prodávají v každé garáži, společně s potravinami. Na mravence se ukázalo jako nejlepší řešení si postříkat boty českým Raidem. Vstávali jsme každý den před svítáním, abychom byli v 5.30 v lese a věnovali se fotografování. Ráno jsme měli za tmy šanci poslouchat místní koncerty zvířat. Například nártouni se svolávali na svůj oblíbený strom a místní dva druhy sov hledali nějaké místo, kde by se mohli ukrýt. Ranní koncerty lahodily mému uchu a vždy jsem si přírodu dokázal náležitě vychutnat.

Sulawesi, ostrov plný endemitů
Největším lákadlem bylo fotografování endemických ledňáčků, opic a dalších zajímavých zvířat. Sulawesi oplývá bohatou a hlavně endemickou faunou. Na Sulawesi nežije tolik druhů, jako jinde na světě, ale převážná část žije pouze tady a nikde jinde, proto bylo nakonec fotografování tak atraktivní. Celé dny jsme sledovali vážně ohrožené endemické makaky chocholaté, nejkrásnější opičky světa nártouny celebeské a létající drahokamy přírody, ledňáčky. Ledňáčků tady žije celkem 10 druhů a z toho 5 endemických. Celé hodiny jsme stopovali pomalu legrační makaky a každý večer se chystali na fotografování nártounů. Denně jsme chodili pořádnou porci kilometrů a při velmi skrovné stravě, se to blahodárně projevilo na razantním úbytku váhy. Během dvou dnů se nám podařilo objevit několik hadů a měli jsme možnost fotografovat krásně červeně zbarvené zmije, famózní zážitek. Několik dní jsme měli možnost pozorovat nádherné hnízdící zoborožce. Samec krmil uvězněnou samičku v hnízdě v rozmezí několika hodin, takže vždy po jednom příletu jsme museli čekat další dlouhé hodiny, než se samec znovu vrátí. Asi největší zážitek přineslo fotografování pity ozdobné, kterou tady nikdo neviděl od roku 2009. Náš zkušený průvodce pobíhal kolem jako pominutý a nevěřil svým očím. Několik dní se radil se všemi kolegy, zda je to skutečně pita ozdobná a nikoliv pita modrokřídlá, které jsou si velice podobné. Musel jsem mu znovu a znovu a všem kolem ukazovat fotografii ve fotoaparátu a každý birdwatcher uznale pokyvoval hlavou. Legrace byla, že jsme ji nafotografovali poprvé pouze my a další dny ji skupiny pozorovatelů ptáků hledali po celém okolí. Naštěstí pro nás ji našla i další velká skupina, takže mohlo dojít ke skutečnému ověření, že se jedná o pitu ozdobnou. V lesích kolem krásné pláže jsme fotografovali další vzácné ptáky, kteří se tady běžně nevyskytují a jen sem občas zalétají, jako například černá vlha celebeská, anebo mandelíka celebeského.

Fotografická technika na Sulawesi, ve znamení testování
Na Sulawesi jsem si chtěl vyzkoušet, co dokáže nová technika od Canonu a Nikonu přímo v praxi. Sebou jsem si vzal nový Canon EOS 5Ds R a těšil se, jak obstojí přímo v terénu. Novinka obstála na jedničku, co se týče výdrže baterie, přesného a rychlého ostření (už jsem se to konečně naučil) a celkové výdrže v terénu. To co jsem trochu očekával, že jaksi v tmavém lese nebude možné fotografovat na nižší ISO a novinka bude hodně šumět. Faktem je, že je to pravda a horní mezní hranice je někde kolem hodnoty ISO 1600, to lze ještě šum snadno odstranit. Naopak, pokud jsem fotografoval ze stativu nártouny na dlouhé časy, novinka obstála na jedničku a je neuvěřitelné, co všechno z malého těla nártouna je vidět. Na fotografování s 2x telekonvertorem a hodnoty ISO 3200 jsem raději používal 5D Mark III. Měl jsem také možnost vyzkoušet konečně trochu lépe techniku od firmy Nikon a to hned v té nejlepší dostupné výbavě. Nový Nikon D4S ve spojení s novým objektivem Nikon 400mm f/2.8E FL ED VR AF-S podává úžasný výkon a hnedle bych si na něj zvykl. Nikon jsem se naučil konečně trochu ovládat a dalo by se na to určitě snadno zvyknout. Na této mašince je možné velmi snadno používat vysoké hodnoty ISO a přesně zaostřit. Co mě nemile překvapilo, byla práce s 2x telekonvertorem, ostření bylo velmi pomalé. Nevím, možná jsem měl nastavené blbě ty ostřící módy, ale Canon s 2x konvertorem ostřil o něco rychleji. Dále jsem měl možnost vyzkoušet Nikon D810 ve spojení se stejný objektivem a mohu opět potvrdit, že pracoval perfektně. Je to sice stejné „šumítko“ jako Canon 5Ds R, ale pokud s ním zacházíte v určitých mezích, pak je to vynikající mašinka. Obecně je dnes asi úplně jedno, jakou značku si koupíte, je vidět, že vrcholové řady obou táborů nabízejí podobné přístroje ve stejné kvalitě. O technice a testování se rozepíšu podrobněji někdy v dalším článku, protože mám hodně testovacích snímků obou značek a rád je poskytnu pro všechny, kdo se rádi šťourají v technice.

Fotografování na ostrově Sulawesi bylo opravdu jedinečné, velmi pohodlné a plné překvapení. Sešla se opět vynikající parta lidí (přítel z daleké Asie a jednoruký démon ze Slovenska), která si spolu užila opravdu legraci, kluci děkuji moc, byli jste super. O všech jednotlivých druzích se určitě rozepíšu v dalších článcích, takže se máte na co těšit. O druhé části cesty, která byla opravdu výjimečná, zase někdy až na podzim.

Fotografované druhy zvířat v národním parku Tangkoko

ledňáček rezavý (Ceyx fallax) Sulawesi Dwarf Kingfisher
datel celebeský (Mulleripicus fulvus) Ashy Woodpecker
kukačka pestrozobá (Phaenicophaeus calyorhynchus) Yellow-billed Malkoha
zoborožec přílbový (Rhyticeros cassidix) Knobbed Hornbill
zoborožec celebeský (Penelopides exarhatus) Temminck's Hornbill, Sulawesi Dwarf Hornbill
výreček celebeský (Otus manadensis) Sulawesi Scops Owl

kuskus medvědí (Ailurops ursinus) Sulawesi bear cuscus
dráček létavý (Draco volans) Flying dragon

chřestýšovec Waglerův (Tropidolaemus wagleri) Wagler's Pit Viper
Red-banded Pit viper (Tropidolaemus laticinctus)

Související články:

Red-banded Pit viper (Tropidolaemus laticinctus), Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5Ds R, Objektiv: Canon EF100mm f/2.8L Macro IS USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/100s, ISO: 1000, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 100mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Tangkoko (Indonésie)

Zoborožec přílbový (Rhyticeros cassidix) | Knobbed Hornbill, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/400 s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Tangkoko (Indonésie)

Makak chocholatý (Macaca nigra) | Celebes crested macaque, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 2.5, Doba expozice: 1/100s, ISO: 1600, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Tangkoko (Indonésie)

Ledňáček rezavý (Ceyx fallax) | Sulawesi Dwarf Kingfisher, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/100 s, ISO: 2000, Blesk: Ano, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Tangkoko (Indonésie)

Kuskus medvědí (Ailurops ursinus) | Sulawesi bear cuscus, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/400 s, ISO: 1250, Blesk: Ano, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Tangkoko (Indonésie)

ledňáček královský (Actenoides princeps) | Scaly-breasted Kingfisher, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 3.2, Doba expozice: 1/100 s, ISO: 2500, Blesk: Ano, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Lore Lindu (Indonésie)

Makak chocholatý (Macaca nigra) | Celebes crested macaque, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5Ds R, Objektiv: Canon EF24mm f/1.4L II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 1.6, Doba expozice: 1/100s, ISO: 1250, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 24mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Tangkoko (Indonésie)

Chřestýšovec Waglerův (Tropidolaemus wagleri) | Wagler's Pit Viper, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5Ds R, Objektiv: Canon EF100mm f/2.8L Macro IS USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/80s, ISO: 800, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 100mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Tangkoko (Indonésie)

Domov nártounů celebeských, oblíbený strom | Home of Tarsier, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5Ds R, Objektiv: Canon EF24mm f/1.4L II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/30s, ISO: 1000, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 24mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Tangkoko (Indonésie)

Nártoun celebeský (Tarsius spectrum) | Spectral tarsier, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 2.0, Doba expozice: 1/80s, ISO: 1250, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Tangkoko (Indonésie)

Makak chocholatý (Macaca nigra) | Celebes crested macaque, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 2.2, Doba expozice: 1/200s, ISO: 1600, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Tangkoko (Indonésie)

Pita červenobřichá (Pitta erythrogaster) | Red-bellied Pitta, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 3.2, Doba expozice: 1/80s, ISO: 2000, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Tangkoko (Indonésie)

Východ slunce na sopečné pláži | Sunrise on the black beach Sulawesi, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5Ds R, Objektiv: Canon EF24mm f/1.4L II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 3.2, Doba expozice: 1/320s, ISO: 400, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 24mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Tangkoko (Indonésie)

Makak chocholatý (Macaca nigra) | Celebes crested macaque, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 3.2, Doba expozice: 1/80s, ISO: 1600, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Tangkoko (Indonésie)

Sovka okrová (Ninox ochracea) | Ochre-bellied Hawk Owl, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 3.2, Doba expozice: 1/50s, ISO: 1600, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Tangkoko (Indonésie)

Nártoun celebeský (Tarsius spectrum) | Spectral tarsier, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: Canon EF 200mm f/2L IS USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/40s, ISO: 1000, Blesk: ne, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200mm, Vytvořeno: srpen 2015, Sulawesi, NP Tangkoko (Indonésie)

Michal Jirouš | PhotoNature.cz  16.8.2015

Categories: Travel | 16.08.2015
Facebook Twitter Google+ Linkuj Google Digg Delicious

Article comments

24.01.2016 (22:12)

Bylo fajn. Díky Michale a Rado. Jste fajn chlapi. :-) ;-)

24.08.2015 (13:45)

Moje weby: www.artush.cz www.shutterstock.com/g/artush/sets www.facebook.com/artush.foto

21.08.2015 (20:52)

Ahoj, potkali jsme se na Sulawesi, byl jsem tam se synem :-) Koukám na tvé fotky a jsou super!!!

23.08.2015 (07:52)

Ahoj Zdeňku, jsem také moc rád, že jsem Tě poznal a snad se zase někde uvidíme. Máš někde web?

20.08.2015 (10:34)

Ahoj kamaráde, už se těším o víkendu na vyprávění a další fotografie, ochutnávka vypadá velmi dobře. :-)

23.08.2015 (07:51)

Nic si nepamatuji :-) haha

20.08.2015 (06:57)

Ahoj koukám, že jsi to zpracoval rychle, já ještě v Indošce. Tak dobré světlo. V.J.

23.08.2015 (07:51)

Ahoj Vláďo, jsem rád, že jsem tě potkal a krátce poznal, určitě se ještě uvidíme.

19.08.2015 (20:38)

Michale krásné fotky jako obvykle, už se moc těším na ty malé potvůrky s velkýma očima.

23.08.2015 (07:50)

Ahojky oběma, doufám, že se poslední cesta vydařila?

17.08.2015 (08:38)

Krásné fotografie Michale, moc se těším na pokračování, hlavně na ledňáčky. :-)

23.08.2015 (07:50)

Jirko, ledňáčci budou, už to připravuji.

17.08.2015 (06:07)

Misaku mas to suprovi. Koukal jsem na facu na ty nartouny a uz se tesi na clanek. Zdravim te zpet :-D

23.08.2015 (07:49)

Ahoj Láďo, neboj se, brzy bude nártounů až moc :-)

16.08.2015 (20:16)

Vďaka že som sa mohol zúčastniť. Bolo to boží, Ty kráso, lepší ako chata u vody ;)

23.08.2015 (07:49)

Ahoj kámo, také jsem Tě rád poznal a jsem rád, že jsme si to užili.