Děkuji všem za množství emailů a dotazů, které jste mi poslali, zároveň se musím omluvit, že na všechny rychle neodpovím. Rozhodl jsem se odpovědět na všechny dotazy formou článku, to bude jednodušší pro mě a přehledné pro všechny ostatní. Připravuji vzápětí další dvě expedice, aktualizaci webu a bohužel mnoho času na psaní nezbývá, natož na úpravu fotografií.
Sylfa vlajková (Ocreatus underwoodii) | Thee Booted Racket-tail, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8 L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 3200, Kompenzace expozice: Manual MODE,Blesk: Canon Speedlite 600EX-RT + Visual Echoes FX3 Better Beamer do pozadí, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: listopad 2012, Cordillera Occidental (Ekvádor)
Kolibřík subtropický (Heliodoxa jacula) | The Green-crowned Brilliant, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8 L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/125 s, ISO: 2500, Kompenzace expozice: Manual MODE,Blesk: Canon Speedlite 600EX-RT + Visual Echoes FX3 Better Beamer do pozadí, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: listopad 2012, Cordillera Occidental (Ekvádor)
Výběr techniky, aneb co sebou na cestu
Výběr techniky nebyl zrovna jednoduchý a pokusím se popsat proč. Objektivem jsem si byl jistý, protože jsem svůj nejdelší objektiv Canon EF 800mm f/5.6L IS USM a nový Canon EF 600mm f/4.0L IS II USM jsem do odjezdu nesehnal, padla jasná volba na Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM. Dokonalý objektiv s naprosto úžasnou kresbou a s nepřekonatelnou výhodou v podobě velké světelnosti, která se mi nejednou v přítmí mlžného lesa hodila. Měl jsem velké nutkání sebou ještě táhnout Canon EF 200mm f/2.0L IS USM, který by byl naprosto ideální na hrátky s hloubkou ostrosti, ale bohužel můj limit příručního zavazadla se na to moc netvářil. Nakonec jsem si dělal naprosto zbytečné obavy, nevím, jestli je to štěstí, nebo už to leteckým společnostem v důsledku úbytku zákazníků bývá tak nějak jedno a přimhouří oči, ale fotografický batoh kolem 20kg není žádný problém. Naprosto nikde nás nevážili a stačila zmínka o fotografické technice a vše bylo v pořádku. Pevně doufám, že to vydrží i na další cesty, zejména potom do Asie a Austrálie, kam se chystáme. No nic, daleko větší dilema mi způsobil výběr fotografického těla, protože jsem poprvé v životě cestoval pouze s jedním. Při dnešní kvalitě fotografické techniky jsem si řekl, že druhé tělo je zbytečnost a naprostý luxus. Původně jsem měl ještě nový Canon EOS 1DX, který jsem prodal a spokojil se s novým Canon EOS 5D Mark III, který považuji za naprostý unikát v době, kdy společnost Canon neví, kolik by si za novou techniku od svých věrných zákazníků řekla. Myslím, že to bylo probíráno všude možně, ale ceny za některé novinky se blíží opravdu nehorázným cenám, zejména potom za nové objektivy. Když jsem se rozhodoval pro nový Canon EF 600mm f/4.0L IS II USM a spatřil cenu u nás, myslel jsem, že se Canon zbláznil. Situace je taková, a pokud budou ochotní zákazníci kupovat předražené objektivy, nikdo ji nezmění, nebo se bude velká většina muset poohlédnout po konkurenci.
Vyrazit do tropů pouze s jedním tělem byl celkem risk, ale rozhodně se vyplatil. Všechny naše tři těla Canon EOS 5D Mark III fungovala naprosto dokonale a bez sebemenšího zaváhání. Vlhkost je v Ekvádoru příšerná, prší každý den a neustálé přechody z vlhkého a zimou prolezlého lesa do pohodlí teplého pokoje žádné technice moc nepřidá. Canon 5D Mark III obstál na jedničku, stejně tak výdrž baterie, ostření a možnost fotografovat na vyšší ISO. V tropickém mlžném lese ve výškách okolo 4000 m.n.m. je tma, a když píši tma, tak myslím opravdu digitální tma. Mlha a déšť se přiženou tak rychle, že to nečekáte a než se nadějete, déšť je zase pryč, mlha bohužel ve vyšších polohách zůstává i několik hodin. Většinou se fotografování odehrávalo v rozmezí ISO 1000-3200, což klade velké nároky na techniku a tady opět kraloval Canon EOS 5D Mark III. A co mě vedlo k rozhodnutí prozatím opustit řadu 1D?, odpověď je naprosto jednoduchá a praktická, cena. Bohužel za téměř dvojnásobek nedostanu o moc víc, než mi dá Canon EOS 5D Mark III a když už, tak je to pro mě zanedbatelné. Canon EOS 1DX vydrží více a déle, umí o mnoho snímků více, ale zase na druhou stranu, 12fps nepotřebuji, baterka mi pohodlně vydržela u 5D den a půl a že má 1D dva sloty pro karty, pro mě další věc naprosto k ničemu. Před odjezdem do Afriky jsem vsadil na novinku od firmy Transcend a nakoupil nové paměťové karty UDMA 7 CF 64GB a pohodlně jsem s jednou jedinou vystačil celý den. Měl jsem i do zásoby a pečlivě je střídal, abych je otestoval, opět bez jediné ztráty kytičky. Kde jsou ty doby, kdy existovala pouze a jen firma SanDisk, synonymum rychlosti a kvality, naštěstí dnes už to není pravda. Za polovinu ceny koupíte stejně kvalitní a spolehlivé karty. Informace typu, že lepší je vlastnit menší kartu kvůli možnosti, že o snímky přijde, je totální kravina. Nejvíce mě utvrdil fakt, když kamarád Petr v rozhodující chvíli, kdy nám kolibřík mečozobec opanoval květ, byl nucen vyměnit 8GB kartu a propásl zajímavé momenty ze života kolibříků, samozřejmě nemluvím o fotografiích. Snímky ve formátu RAW dnes při velkém rozlišení zaberou poměrně hodně místa na kartě a časy paměťových karet v kapacitách do 16GB pomalu končí a nemá velký smysl je pořizovat. Samozřejmě je to o prioritách každého, ale při dnešních cenách techniky je kvalitní a velká karta naprostou nutností a v pořizovacích nákladech zanedbatelná položka. Navíc mě u novinky Canon EOS 1DX vadilo výsledné rozlišení, které jsem očekával o něco vyšší. Na druhou stranu je novinka Canon EOS 1DX nepochybně lepší v ostření a i když jsem si do nedávna myslel, že Canon EOS 5D Mark III je na tom téměř stejně, jedna situace mě z omylu vyvedla hodně rychle. Pokud fotografujete rychle se pohybující objekt, který je tmavý na příliš světlém kontrastním pozadí, jste téměř bez šance. Pokoušeli jsme si hrát se světlem, které se občas prodralo skrze mraky a vykouzlit naše oblíbené kroužky v pozadí, bohužel většinou jsme naráželi na limity ostření u Canonu EOS 5D Mark III. Šlo sice o výjimečnou situaci, ale už jsem podobných postřehů na internetu četl více a snad bude tato malá nepříjemnost opravena v novém firmware. Nicméně za těchto složitých světelných situací jinak naprosto skvělý autofokus, bohužel selhává, což se řadě 1D nikdy nestávalo. I tento fakt lze pominout, pokud se jedná o tak propastný cenový rozdíl za novinku Canon EOS 1DX. Fotografická těla měním jako ponožky a nějak se nemohu smířit s tím, kolik dnešní Canon EOS 1DX stojí, i když je to špičkový přístroj, ale raději si počkám na jaro a uvidím, s čím nás Canon překvapí. Nicméně na pekelně rychlé kolibříky pohybující se v přítmí mlžného lesa, plně dostačoval fotoaparát Canon EOS 5D Mark III.
Kolibřík mozaikový (Adelomyia melanogenys) | The Speckled Hummingbird, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8 L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: Manual MODE,Blesk: Canon Speedlite 600EX-RT + Visual Echoes FX3 Better Beamer do pozadí, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: listopad 2012, Cordillera Occidental (Ekvádor)
Kolibřík mečozobec (Ensifera ensifera) | Sword-billed Hummingbird, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 500mm f/4.0 L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/80 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: Manual MODE,Blesk: Canon Speedlite 600EX-RT + Visual Echoes FX3 Better Beamer do pozadí, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500mm, Vytvořeno: listopad 2012, Cordillera Oriental (Ekvádor)
Kolibřík žlutoocasý (Boissonneaua flavescens) | Buff-tailed Coronet, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 500mm f/4.0 L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/6400 s, ISO: 1250, Kompenzace expozice: Manual MODE,Blesk: Canon Speedlite 600EX-RT + Visual Echoes FX3 Better Beamer do pozadí, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500mm, Vytvořeno: listopad 2012, Cordillera Occidental (Ekvádor)
Blesk a příslušenství versus přirozené světlo, aneb jak na to
Hlavním cílem cesty do Ekvádoru bylo vyzkoušet působení přirozeného světla versus využití více blesků. Před odjezdem jsem se vybavil novým bleskem Canon Speedlite 600EX-RT s možností dálkové odpalování, externím ETL II kabelem a držákem, který umožňoval hodně divoké věci. Nejvíce mě zajímalo, jak jsou na tom s výdrží nové baterie od firmy Sanyo Eneloope, na které jsem četl samé pozitivní recenze. Při fotografování kolibříků bylo nutné, aby výsledný blesk nebyl na fotografii téměř vidět, proto jsme často experimentovali s časem, úhlem nastavení a manuálním ovládáním blesků. Nejvíce se osvědčilo, když byl blesk mimo fotoaparát a mířil pouze do pozadí. V jednu chvíli jsme pálili do pozadí všechny blesky, které jsme měli a na výsledné fotografii je to hodně znát. Temné barevné pozadí se nádherně rozzářilo a dalo vyniknout často nevýrazné květině v popředí. Velmi často jsme využívali různých barevných filtrů, extenderů a dalších udělátek, které nám pomáhali při fotografování za pomoci blesku. V tmavém mlžném lese je velmi málo světla, proto se bez využití doplňkového světla obejít nedá. Zajímavé je, když se skrze mraky prodere pár slunečních paprsků, potom se situace dramaticky mění a začínají opravdové fotografické orgie. Všechny blesky přesunout směrem k pozadí a plně se soustředit na fotografovaný objekt a krásné pozadí.
Déšť, zima, vlhkost a co na to technika
Jak jsem psal výše, tak s technikou jsme neměli téměř žádné problémy. Naštěstí je dnešní technika nejen velmi drahá, ale dá se na ni v těchto nepříznivých klimatických podmínkách plně spolehnout. Když už bylo deště moc, přišla na řadu pláštěnka a deštník, nejlepší pomoc při fotografování. Už několik let se plně spoléhám na LensCoat doplněný novinkou od kamaráda Martina Haleše LensProtect, který poskytuje dokonalou ochranu techniky. Teprve v Ekvádoru jsem si mohl naplno odzkoušet kompletní ochranu techniky AQUATECH SS-600 Sport Shield Rain Cover, se kterou mohu fotografovat téměř za jakéhokoliv počasí. Pořádný Ekvádorský liják Aquatech otestoval dokonale a okamžitě jsem přestal litovat drahé investice.
Koukám, že jsem se nějak rozepsal, takže o samotné technice fotografování kolibříků zase někdy jindy, teď čekám netrpělivě na svůj nový objektiv Canon EF 600mm f/4.0L IS II USM, který je konečně na cestě.
Sylfa fialovoocasá (Aglaiocercus coelestis) | Violet-tailed Sylph, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8 L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 2000, Kompenzace expozice: Manual MODE,Blesk: Canon Speedlite 600EX-RT + Visual Echoes FX3 Better Beamer do pozadí, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: listopad 2012, Cordillera Occidental (Ekvádor)
Inka hnědý (Coeligena wilsoni) | Brown Inca, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 400mm f/2.8 L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: Manual MODE,Blesk: Canon Speedlite 600EX-RT + Visual Echoes FX3 Better Beamer do pozadí, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400mm, Vytvořeno: listopad2012, Cordillera Occidental (Ekvádor)
Kolibřík žlutoocasý (Boissonneaua flavescens) | Buff-tailed Coronet, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 500mm f/4.0 L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/125s, ISO: 500, Kompenzace expozice: Manual MODE,Blesk: Canon Speedlite 600EX-RT + Visual Echoes FX3 Better Beamer do pozadí, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500mm, Vytvořeno: listopad 2012, Cordillera Occidental (Ekvádor)
Kolibřík andský (Agyrtria franciae) | Andean Emerald, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF 500mm f/4.0 L IS II USM, Stativ: Gitzo GT3541LS + hlava Gimball, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/1000s, ISO: 640, Kompenzace expozice: Manual MODE,Blesk: Canon Speedlite 600EX-RT + Visual Echoes FX3 Better Beamer do pozadí, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500mm, Vytvořeno: listopad 2012, Cordillera Occidental (Ekvádor)
Michal Jirouš | PhotoNature.cz 03.02.2012
Klíčová slova: Ekvádor kolibřík kolibříci fotografování kolibříků mlžný les tropický les technika Canon EF 800mm f/5.6L IS USM Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM Canon EF 600mm f/4.0L IS II USM Canon EF 200mm f/2.0L IS USM Canon EOS 1DX Canon EOS 5D Mark III Canon Speedlite 600EX-RT
